Battle of Vikings

Battle of Vikings!
Nu har det hänt en hel del med planeringen inför årets BoV. Grunden är densamma som tidigare år, platsen är Storstenshöjden. Kval på fredagen men på en tuffare bana än tidigare år. Vi kommer utnyttja de byggda hindren i hinderparken mer under kvalet. Det kommer bli mer publikfriande och vi slipper banda lika mycket i backen. Lördagens tävling körs med två starter, den lite långsammare hälften av startfältet startar några timmar före de snabbare, tanken är att det inte blir lika trångt på banan. När andra starten går är de första så trötta så de står och vilar och är utspridda på hela banan.
Banan är lite omgjord sen förra året med nya backar och vi kommer tillsammans fram till lite nya modeller på hinder i skogen. Som Back säger, enda lätta året var förra! Hinderparken kommer utökas för att ge publiken en ännu mer actionspäckad upplevelse. Alla som vill vara med och snickra, hugga, tänka, klura är varmt välkomna! :twisted:
Söndag 10/5 kl 11 kommer vi börja med en gemensam dag i Storstenshöjden. Vi planerar banan och kollar in de nya områden som vi ska använda. Alla som är med i klubben eller som kommer vara med i arbetet med BoV är välkomna upp med sina hojar! Även utan hoj går det bra att bli med för att se hur det går att köra genom de olika partierna. Dagen börjar med genomgång av läget och vi hoppas att så många som möjligt kan komma upp.
Vi har lite planer på en träningshelg i Storstenshöjden 23-24/5. De som vill får tillsammans med en ledare/tränare köra delar av banan för att testa på hur svårt det igentligen är. Det blir gemensam körning och ingen friåkning! Vid varje parti som körs kommer förarna få tips om hur de lättast ska komma förbi området. Anmälan, kostnad och mer info kommer inom kort på hemsidan.
Organisationen!
Vi har börjat med att tillsätta personer på alla de positioner som behövs, är du intresserad av att hjälpa till med planering eller vill du vara med enbart på tävlingsdagarna? Lämna ditt intresse till Morgan Rosell (070-3412809, endurohalvan@hotmail.com). Vi kommer behöva många som jobbar med banan inför tävlingen och på kvaldagen går det åt ca 30 personer och ca 60 på lördag. Det är lätt att vara banfunktionär, ingen får hjälpa de tävlande och det är mest att se till så banden är hela utefter banan.
Söndagen 10/5 i Storstenshöjden kommer vi berätta hur vi ligger till med funktionärer.
Vi jobbar även med ekonomin, förra året blev tyvärr det tuffaste året hittills ekonomiskt och i år ser vi över våra utgifter ordentligt. Vi kommer skära ner på prispengarna och se över alla andra avtal som finns. Det som är mycket positivt är att Örebrokompaniet går in och hjälper oss både med ekonomin och med marknadsföring! Det är en enorm trygghet som vi inte haft förut och tillsammans med rannsakning av tidigare utgifter kan vi få tävlingen att fungera! Vi har fortfarande EM-status på tävlingen och räknar med större startfält och mer publik än förra året.
Arbetsdagar!
Vi kan redan nu börja jobba med banan som går i skogen, hinderparken börjar vi med i slutet av juni. Veckan före tävlingen kan vi dra alla band som sitter runt banan. Dagarna innan start sätter vi upp all reklam vid hinder och publikplatser.
Lördag 16/5 samt söndag 17/5 samlas vi vid södra backen i Storstenshöjden kl 10. Vi kommer jobba med skogspartierna. Bygga stockhinder, rensa backar, bygga trappor(?), balanshinder(!), kolla djupet på de nya kärren(!!). Vi kommer ta med så mycket vertyg vi kan men har ni motorsåg, yxa, skruvdragare osv får ni gärna ta med det.
Tisdag 2/6 Klubbmästerskap(troligen Ekeberga), mer info kommer.
Söndag 14/6 samlas vi vid södra backen i Storstenshöjden kl 10.Vi fortsätter med banbyggandet. Banan delas upp i fem delar där en person är ansvarig för varje avsnitt före och under tävlingen. Tillsammans ser vi till att det finns lagom med medarbetare i varje grupp.
Torsdag 25/6 samlas vi vid södra backen i Storstenshöjden kl 17. Fortsatt arbete med skogsdelarna men förhoppningsvis är det inte så mycket kvar nu. De som vill jobba med hinderparken kan påbörja jobbet!
3-4-5/7 Stångebroslaget! Alla förare som kör tävlingen kommer få med sig reklam för BoV. Bra ställe att nå ut till många, både till förare och publik. För de som inte kör tävlingen finns jobb med hinderparken.
Torsdag 9/7, samlas vi vid södra backen i Storstenshöjden kl 17. Nu jobbas det på för fullt i hinderparken
Lördag 11/7 Klubbmästerskap(troligen Pilängen), mer info kommer.
Söndag 12/7, samlas vi vid södra backen i Storstenshöjden kl 10.Fortsatt jobb med hinderparken. Skogsdelarna är förhoppningsvis nästan klara nu. Vi börjar sätta pinnar i skidbacken.
Lördag 18 /7 samt söndag 19/7 samlas vi vid södra backen i Storstenshöjden kl 10. Sista helgen innan tävlingen! Nu färdigställs hinderparken, sista jobbet görs även i skogen och de sista pinnarna slås ner i skidbacken! Under kommande vecka bandar vi hela banan och ser över allt en sista gång.
Onsdag 15/7. Samling vid Södra backen kl 18, möte för alla chefsfunktionärer.
Torsdag 16/7.Sätt upp skyltar om vägvisning till tävlingsplatsen.
Fredag 24/7 samt lördag 25/7, tävlingen körs!! Nu går det åt ca 30 funktionärer på fredagen och ca 60 på lördag. Hoppas många vill vara med.
Givetvis blir det jobb under andra dagar än dessa men det är kul om vi kan vara på plats samtidigt. Trevligt att umgås, jobba och käka ihop! Anmäl er gärna till mig vilka dagar ni kan vara med, tel 070-3412809 eller mail endurohalvan@hotmail.com

Hoppas ni känner er laddade och vill vara med i arbetet med Battle of Vikings! Vi gör tävlingen som klubb och det är endast tillsammans som vi kan klara av genomförandet av norra Europas tuffaste tävling! Mycket varmt välkomna!
Ordförande i Kilsbergens motorklubb
Morgan Rosell

Viking_faerg_